blogcheckllist

14 Tips voor een goede blogpost

Heb je moeite met het schrijven van een goede blogpost? Ook ik vroeg mij af welke onderdelen van mijn blog bijgeschaafd moesten worden en waar ik de kwaliteit van mijn artikelen kon verbeteren. In eerste instantie voor jou als lezer maar ook om beter vindbaar te zijn in Google. Ik heb 14 tips verzameld die ik als leidraad gebruikt heb voor het schrijven dan deze blogpost. Alle 14 tips voor een goede blogpost worden in dit artikel behandeld én toegepast.

Tip 1: Gebruik een aantrekkelijke titel

Met een aantrekkelijke pakkende titel wordt je blog eerder gelezen dan wanneer er een titel gebruikt wordt die de lezer niet aanspreekt. Zorg ervoor dat je titel de inhoud dekt, logisch en vindbaar is. Denk na over de zoekwoorden die je in je titel verwerkt, hier wordt je namelijk op gevonden. Trek de aandacht van je lezer door een vraag, tips of How-to in je titel te verwerken. Nou, jij bent mijn blog aan het lezen, dus met die titel zit het wel goed!

Tip 2: Plaats in het begin van je blog een plaatje

Goed gekozen plaatjes die passen bij je artikel versterken je verhaal. Als je afbeeldingen gebruikt die je op internet gevonden hebt, let er dan op dat je de afbeelding mag gebruiken. Voor deze blogpost heb ik zelf een afbeelding in elkaar geknutseld, dus hoef ik me geen zorgen te maken over rechten die er op een afbeelding kunnen rusten. Op het wereld wijde web zijn overigens verscheidene websites te vinden die afbeeldingen (stockfoto’s) aanbieden die vrij zijn van rechten:

  • Flickr biedt gratis afbeeldingen aan, kies bij de resultaten “Licence: Creative Commons Only”
  • Unsplash biedt ook gratis afbeeldingen aan, maar heeft geen zoekfunctie
  • Photo Pin heeft wel een zoekfunctie, ook deze site biedt gratis afbeeldingen aan. Wel wordt gevraagd om een foto-credit te plaatsen.
  • New Old Stock heeft een mooie collectie oude foto’s en geeft korte beschrijvingen bij de foto’s. Deze site heeft geen zoekfunctie.
  • Free Images werkt ook met een zoekfunctie. Inloggen is verplicht voor het downloaden van de gratis afbeeldingen.
  • iStock biedt niet alleen foto’s aan maar ook illustraties, video’s en audio files. Om afbeeldingen te kunnen downloaden moet je credits aanschaffen.
  • 123RF biedt een legio aan stockfoto’s, illustraties, video’s en muziek aan die vrij van rechten zijn. Ook hier wordt gewerkt met credits om te kunnen downloaden.
  • Shutterstock is een van mijn favorieten. Ook hier moet betaald worden voor de afbeeldingen.

Ik raad je aan om voor het uploaden van het plaatje de bestandsnaam te voorzien van het keyword of keywordcombinatie waar je op gevonden wilt worden.

Tip 3: Schrijf je eerste alinea

Ah dat is handig, de eerste alinea heb ik al geschreven! Aan de hand van de tips maar even kijken of ik het goed heb gedaan.

  • Gebruik je zoekwoord in de eerste alinea en bij voorkeur als eerste woord
  • Om je zoekwoord extra kracht te geven kan je deze tussen bolt-tags zetten, het heeft voor Google echter geen meerwaarde om dit vaker dan 1 keer te doen
  • Net als je titel moet je er voor zorgen dat de eerste alinea pakkend is en uitnodigt tot het verder lezen van het artikel

Mijn zoekwoordcombinatie kwam oorspronkelijk pas in de tweede zin aan bod. De eerste alinea heb ik dus herschreven, het resultaat heb je reeds gezien!

Tip 4: Maak een inhoudsopgave

Zeker wanneer je een lange blogpost hebt, zoals deze, is het verstandig om een inhoudsopgave te maken aan het begin van je artikel. Dit leest prettiger omdat er overzicht is. Doordat je nu een soort interne links hebt gemaakt zorgt dit ook nog eens voor een goede Search Engine Optimization (SEO). Google kan zo namelijk fragmenten van je tekst indexeren.

Tip 5: Gebruik van tussenkoppen

Wanneer je tussenkoppen gebruikt plaats deze dan tussen heading tags. Voor de titel gebruik je Kop 1 (H1), deze gebruikt je niet voor de rest van je artikel. Voor de tussenkoppen gebruik je Kop 2 (H2) en voor sub paragrafen kan je Kop 3 kunnen gebruiken (H3). Hoe lager het getal achter de H, hoe meer waarde de woorden voor Google hebben. Wel word aangeraden om niet te veel Kop 4 en verder te gebruiken tenzij je een erg lang artikel hebt.

Tip 6: Opmaak van de tekst

Hou jij ook niet van lange stukken tekst? Dan is dit een van de belangrijkste tips: Hou je alinea’s kort en overzichtelijk. Je kan, als trucje om de 3 tot 4 regels een wit regel plaatsen zodat de tekst toch overzichtelijk blijft. En andere truc is om belangrijke woorden tussen bolt tags te zetten zodat deze uit de tekst springen. De tekst wordt dan ook minder saai.

Net als tussenkoppen kunnen plaatjes een toegevoegde waarde zijn en lange lappen tekst opbreken. Kleurrijke teksten zou ik persoonlijk niet gebruiken, je artikel wordt dan drukker en daardoor leest het minder prettig. Mijn advies is om het aantal verschillende kleuren in de tekst te beperken… tot 1; zwarte tekst op een witte achtergrond.

Tip 7: Het instellen van de categorie

Het instellen van de categorie laat weinig aan de fantasie over:
Kies per blogpost 1 categorie en zorg dat er geen overlap is tussen verschillende categorieën. Zorg dat je op den duur 7 tot 10 verschillende categorieën hebt.

Tip 8: Maak een zoekmachine vriendelijke URL

Wanneer je een duidelijke leesbare URL gebruikt dan wordt er vaker op geklikt dan wanneer de URL bestaat uit onleesbare tekens en cijfers. Is de standaard aangemaakte URL niet leesbaar of erg lang met veel overbodige woorden dan kan je deze aanpassen naar een duidelijke kortere URL. De richtlijn voor een URL is maximaal 6 woorden waarbij je ieder woord maar één keer gebruikt zodat Google het niet gaat opmerken als spam.

Tip 9: De title tag

De naam van de webpagina wordt bepaald door de title tag, in het geval van deze blogpost is dat “14 Tips voor een goede blogpost”. Om goed te scoren in Google is het belangrijk dat je de titel met zorg kiest:

  • Gebruik maximaal 66 karakters
  • Maak de titel relevant aan je artikel
  • Hou in je achterhoofd wie je wilt bereiken
  • Begin de titel met het kernwoord
  • Plaats je (merk)naam in de titel
  • Gebruik tussen de eigenlijke titel en je merknaam een verticale of horizontale streep
  • Gebruik voor elke pagina een unieke aantrekkelijke titel

Tip 10: Meta description instellen

De meta description is een korte omschrijving van je artikel die uit maximaal 110 tekens mag bestaan. Deze omschrijving wordt in Google onder de titel getoond. Het is dus belangrijk om hier een goede omschrijving te maken van je blogpost en de lezer te overtuigen om jouw website te gaan bezoeken. Maak voor elke blogpost of pagina een unieke meta description, maak mensen nieuwsgierig. Maak duidelijk dat ze een voordeel krijgen of hebben wanneer ze jouw pagina bezoeken, overtuig je bezoeker tot het nemen van ACTIE!

Tip 11: Op welk zoekwoord wil je worden gevonden?

kernwoord-blogpost

Wanneer je in Google wilt scoren op een bepaald zoekwoord, plaats het dan een aantal keer in je tekst. Hou je teksten echter wel leesbaar. Zoekwoorden kan je ook in de titel, tussenkoppen en in omschrijvingen van plaatjes verwerken. Een handige site om te kijken welke woorden je het meest gebruikt hebt in je blogpost is Wordle.

Tip 12: In- en externe linkjes

Als je linkjes in je blogpost hebt staan zorg dan dat deze een goede anchortekst en title attribute hebben. Een anchortekst is de zichtbare tekst van de link in je post en een title attribute is het titelbalkje wat verschijnt als je met je muis op die link blijft hangen. Je kan beter de woorden 14 Tips voor een goede Blogpost klikbaar maken wanneer je het daar over hebt dan klik hier voor meer informatie. Linkjes zijn er in twee soorten:

  • Interne links; links die verwijzen naar andere pagina’s op je site, bijvoorbeeld de inhoudsopgave in deze blogpost
  • Externe links (backlink); verwijzen naar pagina’s op andere websites. Als veel andere websites met een link naar jouw website verwijzen is dit weer goed voor je resultaten in Goolge, mits het relevante links zijn! Een autodealer die naar een bakker linkt is niet relevant, tenzij de bakker een kei is in het bakken van koeken in de vorm van dat automerk.

Tip 13: Alle tips en trucs toegepast?

Als je artikel klaar is en je alle tips en trucs hebt toegepast dan ben je klaar om je perfecte blogpost te publiceren. Om snel een backlink te creëren kan je een tweet op Twitter posten, dit wordt namelijk vrij vlot door Google opgepikt. Ook via Facebook en LinkedIn kun je vrij snel reacties verwachten, daar kan je dus ook een berichtje plaatsen met vermelding van een link naar je nieuwe blogpost.

De laatste tip voor een goede blogpost

Dan ben ik aangekomen bij mijn laatste van de 14 tips in deze blog; vraag om interactie! Vaak ontvang je meer reacties wanneer je er om vraagt. Dit is niet alleen goed voor je score in Goolge, maar ze zijn ook leuk om te lezen. Dus daar komt ‘ie:
Heb jij nog iets toe te voegen aan deze lijst met tips of heb je vragen over het schrijven van een goede blogpost laat dan vooral even een berichtje achter!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.